Zajęcia z zakresu terapii słyszenia prowadzone są w ZPSWR z uczniami z uszkodzonym narządem słuchu i innymi deficytami słuchowymi.
Narząd słuchu jest szczególnie ważny, gdyż warunkuje rozwój mowy oraz wpływa na ogólny rozwój – ułatwia nabywanie wiadomości, umożliwia kontakty interpersonalne.
Percepcja słuchowa odpowiedzialna jest za rozwój mowy, co stanowi ważny aspekt komunikacji.
Ogólnym celem zajęć jest usprawnianie percepcji i pamięci słuchowej na różnych poziomach rozwojowych uczniów.
Deficyt słuchu dla osób niepełnosprawnych jest dodatkowym czynnikiem utrudniającym właściwą komunikację oraz nabywanie umiejętności szkolnych takich jak czytanie i pisanie, dlatego tak istotne jest usprawnianie percepcji słuchowej.
Rozwijanie percepcji słuchowej pozwala skuteczniej pokonywać trudności w:
– rozumieniu poleceń słownych
– dokonywaniu analizy i syntezy wyrazu
– czytaniu
– formułowaniu wypowiedzi
– koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych.
Praca podczas zajęć terapii słyszenia wspomaga funkcje słuchowe oraz zapobiega pogłębianiu się deficytów słuchowych, a także:
– uaktywnia słuch w celu orientacji w otoczeniu
– pozwala rozpoznawać odgłosy przedmiotów i wydarzeń
– wspomaga koncentrację uwagi
– doskonali umiejętności komunikacji pozawerbalnej
– poprawa jakości funkcjonowania słuchowego
– pomaga kompensować niepełnosprawność słuchową innymi zmysłami
– rozwija poczucia akceptacji i bezpieczeństwa
– kształtuje umiejętności komunikacyjne
– dostarczanie poczucia radości, zadowolenia i sprawstwa